Skolehager er lik bedre læring og sosiale ferdigheter

https://www.dancovershop.com/no/dancover-hageguide/drivhusguiden/drivhus-til-urbant-landbruk.aspx

I noen deler av verden, er konseptet skolehager over 100 år gammelt. Vi vet at de fleste barn liker å være ute, i alle fall opp til en viss alder, og de hygger seg med å være i naturen. De er gjerne vant til å leke ute i hagen eller en park, eller kanskje ute i skog og mark. Skolehagene fokuserer først og fremst på hagearbeid, men der blir de også introdusert for naturen og miljøet generelt. De ser hvordan du kan dyrke mange forskjellige planter og se dem vokse seg høye og frodige, noen ganger på overraskende kort tid. Nyere studier viser at å sørge for litt jord, frø og vann i en skolehage, kan gjøre barna interessert i dyrking av mat og natur på lang sikt. Som en ekstra fordel, kan det å jobbe med andre i en skolehage, styrke barnas evne til læring generelt og forbedre egne sosiale ferdigheter.

Naturglede kan læres

Når barna drar på utflukter til bondegårder, meierier, gartnerier eller andre steder, møter de dedikerte folk som snakker om hva de jobber med. De møter kanskje en bonde eller gartner som driver økologisk, en kokk eller naturguide. Det kan være en uvurderlig opplevelse for barna å møte disse engasjerte personene og se hvor maten og annet kommer fra, og blant annet hva naturen betyr for oss. Disse utfluktene kan bare skje noen få ganger i året, når du har anledning å reise bort fra skolen eller barnehagen, da det kan være dyrt å arrangere transport og alt annet som trengs til en stor gruppe barn. Så hvordan introduserer vi mer generell læring om hagearbeid og natur til barna resten av året? Og hva betyr naturgleden for barna, bortsett fra en større interesse for naturen? Flere studier viser oss at det å tilbringe tid i en skolehage, ikke bare skaper interesse for hagearbeid for barna, men også evnen til å lære forbedres, i tillegg til sosiale ferdigheter.

Dancover har relevante produkter til skolehagen og mye annet

Når du vil lage til uteområdene på en skole eller barnehage, kan du på en eller annen måte prøve å integrere en skolehage. Hvis jorda er av god kvalitet, kan du plante rett i bakken. En annen, og ofte mer elegant måte å gjøre det på, er å ha høybed og ett eller flere drivhus. Det er mer raffinert og vil gi bedre vekstforhold, og er mye mer effektivt enn dyrke rett i bakken. Fra tidlig vår, kan barna så, plante og følge med på utviklingen, for å se hvordan mat og mye annet produseres. Med høybed og drivhus, kan du ha ulike trær og busker, fortrinnsvis frukttrær og andre nytteplanter. Når avlingen blir klar enten i løpet av sommerferien eller etter skolestart, bør barna få smake på alt de har dyrket og om mulig prøve å lage litt næringsrik mat med hjemmedyrkede grønnsaker og frukt som ingredienser. Barna vil være stolte og glade når de lykkes med å dyrke planter i skolehagen. Som en bonus deles prosessen de opplever i skolehagen med klassekameratene og gir bedre samholdet i klassen.

En ny generasjon av naturelskere og miljøaktivister 

Skolehagen kan hjelpe lærere og andre å gi barna grunnleggende kunnskap om hvordan maten dyrkes. I tillegg kan en velutviklet skolehage, i nært samspill med dedikerte kommunikatorer, gjøre at barna skaper en varig relasjon til naturen. Vi må beskytte naturen og være nøye med hvordan vi dyrker mat. Når det er sagt, kan en skolehage bli til noen fantastiske uteområder på alle skoler eller andre slags institusjoner. Du kan bruke skolehagen år etter år for barn i alle aldre. De utpekte områdene vil også gi barna et bedre tilhørighet til skolen og et ønske om å ta godt vare på alt fordi de føler et mye sterkere eierskap. Ikke bare vil barna dra nytte av en grønn og frodig skole, men insekter, fugler og andre dyr vil også ha glede av hagen. Du kan se noen av kvalitetsproduktene vi tilbyr til skolehager her: https://www.dancovershop.com/no/dancover-hageguide/drivhusguiden/drivhus-til-urbant-landbruk.aspx

Share

%d bloggers like this: