{"id":5789,"date":"2023-06-28T14:08:28","date_gmt":"2023-06-28T14:08:28","guid":{"rendered":"https:\/\/dancover.no\/blog-new\/?p=5789"},"modified":"2023-06-28T14:08:29","modified_gmt":"2023-06-28T14:08:29","slug":"skolehager-er-lik-bedre-laering-og-sosiale-ferdigheter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dancover.no\/blog-new\/2023\/06\/28\/skolehager-er-lik-bedre-laering-og-sosiale-ferdigheter\/","title":{"rendered":"Skolehager er lik bedre l\u00e6ring og sosiale ferdigheter"},"content":{"rendered":"\n
I noen deler av verden, er konseptet skolehager <\/a>over 100 \u00e5r gammelt. Vi vet at de fleste barn liker \u00e5 v\u00e6re ute, i alle fall opp til en viss alder, og de hygger seg med \u00e5 v\u00e6re i naturen. De er gjerne vant til \u00e5 leke ute i hagen eller en park, eller kanskje ute i skog og mark. Skolehagene <\/a>fokuserer f\u00f8rst og fremst p\u00e5 hagearbeid, men der blir de ogs\u00e5 introdusert for naturen og milj\u00f8et generelt. De ser hvordan du kan dyrke mange forskjellige planter og se dem vokse seg h\u00f8ye og frodige, noen ganger p\u00e5 overraskende kort tid. Nyere studier viser at \u00e5 s\u00f8rge for litt jord, fr\u00f8 og vann i en skolehage<\/a>, kan gj\u00f8re barna interessert i dyrking av mat og natur p\u00e5 lang sikt. Som en ekstra fordel, kan det \u00e5 jobbe med andre i en skolehage<\/a>, styrke barnas evne til l\u00e6ring generelt og forbedre egne sosiale ferdigheter.<\/p>\n\n\n\n N\u00e5r barna drar p\u00e5 utflukter til bondeg\u00e5rder, meierier, gartnerier eller andre steder, m\u00f8ter de dedikerte folk som snakker om hva de jobber med. De m\u00f8ter kanskje en bonde eller gartner som driver \u00f8kologisk, en kokk eller naturguide<\/a>. Det kan v\u00e6re en uvurderlig opplevelse for barna \u00e5 m\u00f8te disse engasjerte personene og se hvor maten og annet kommer fra, og blant annet hva naturen betyr for oss. Disse utfluktene kan bare skje noen f\u00e5 ganger i \u00e5ret, n\u00e5r du har anledning \u00e5 reise bort fra skolen eller barnehagen, da det kan v\u00e6re dyrt \u00e5 arrangere transport og alt annet som trengs til en stor gruppe barn. S\u00e5 hvordan introduserer vi mer generell l\u00e6ring om hagearbeid og natur til barna resten av \u00e5ret? Og hva betyr naturgleden for barna, bortsett fra en st\u00f8rre interesse for naturen? Flere studier viser oss at det \u00e5 tilbringe tid i en skolehage<\/a>, ikke bare skaper interesse for hagearbeid for barna, men ogs\u00e5 evnen til \u00e5 l\u00e6re forbedres, i tillegg til sosiale ferdigheter.<\/p>\n\n\n\n N\u00e5r du vil lage til uteomr\u00e5dene p\u00e5 en skole eller barnehage, kan du p\u00e5 en eller annen m\u00e5te pr\u00f8ve \u00e5 integrere en skolehage<\/a>. Hvis jorda er av god kvalitet, kan du plante rett i bakken. En annen, og ofte mer elegant m\u00e5te \u00e5 gj\u00f8re det p\u00e5, er \u00e5 ha h\u00f8ybed <\/a>og ett eller flere drivhus<\/a>. Det er mer raffinert og vil gi bedre vekstforhold, og er mye mer effektivt enn dyrke rett i bakken. Fra tidlig v\u00e5r, kan barna s\u00e5, plante og f\u00f8lge med p\u00e5 utviklingen, for \u00e5 se hvordan mat og mye annet produseres. Med h\u00f8ybed <\/a>og drivhus<\/a>, kan du ha ulike tr\u00e6r og busker, fortrinnsvis frukttr\u00e6r og andre nytteplanter. N\u00e5r avlingen blir klar enten i l\u00f8pet av sommerferien eller etter skolestart, b\u00f8r barna f\u00e5 smake p\u00e5 alt de har dyrket og om mulig pr\u00f8ve \u00e5 lage litt n\u00e6ringsrik mat med hjemmedyrkede gr\u00f8nnsaker og frukt som ingredienser. Barna vil v\u00e6re stolte og glade n\u00e5r de lykkes med \u00e5 dyrke planter i skolehagen<\/a>. Som en bonus deles prosessen de opplever i\u00a0skolehagen\u00a0<\/a>med klassekameratene og gir bedre samholdet i klassen.<\/p>\n\n\n\n Skolehagen <\/a>kan hjelpe l\u00e6rere og andre \u00e5 gi barna grunnleggende kunnskap om hvordan maten dyrkes. I tillegg kan en velutviklet skolehage<\/a>, i n\u00e6rt samspill med dedikerte kommunikatorer, gj\u00f8re at barna skaper en varig relasjon til naturen. Vi m\u00e5 beskytte naturen og v\u00e6re n\u00f8ye med hvordan vi dyrker mat. N\u00e5r det er sagt, kan en\u00a0skolehage\u00a0<\/a>bli til noen fantastiske uteomr\u00e5der p\u00e5 alle skoler eller andre slags institusjoner. Du kan bruke skolehagen \u00e5r etter \u00e5r for barn i alle aldre. De utpekte omr\u00e5dene vil ogs\u00e5 gi barna et bedre tilh\u00f8righet til skolen og et \u00f8nske om \u00e5 ta godt vare p\u00e5 alt fordi de f\u00f8ler et mye sterkere eierskap. Ikke bare vil barna dra nytte av en gr\u00f8nn og frodig skole, men insekter, fugler og andre dyr vil ogs\u00e5 ha glede av hagen. Du kan se noen av kvalitetsproduktene vi tilbyr til\u00a0skolehager\u00a0<\/a>her:\u00a0https:\/\/www.dancovershop.com\/no\/dancover-hageguide\/drivhusguiden\/drivhus-til-urbant-landbruk.aspx<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" I noen deler av verden, er konseptet skolehager over 100 \u00e5r gammelt. Vi vet at de fleste barn liker \u00e5 v\u00e6re ute, i alle fall opp til en viss alder, og de hygger seg med \u00e5 v\u00e6re i naturen. De er gjerne vant til \u00e5 leke ute i hagen eller en park, eller kanskje ute i skog og mark. Skolehagene fokuserer f\u00f8rst og fremst p\u00e5 hagearbeid, men der blir de ogs\u00e5 introdusert for naturen og milj\u00f8et generelt. De ser hvordan du kan dyrke mange forskjellige planter og se dem vokse seg h\u00f8ye og frodige, noen ganger p\u00e5 overraskende kort tid. Nyere studier viser at \u00e5 s\u00f8rge for litt jord, fr\u00f8 og vann i en skolehage, kan gj\u00f8re barna interessert i dyrking av mat og natur p\u00e5 lang sikt. Som en ekstra fordel, kan det \u00e5 jobbe med andre i en skolehage, styrke barnas evne til l\u00e6ring generelt og forbedre egne sosiale ferdigheter. Naturglede kan l\u00e6res N\u00e5r barna drar p\u00e5 utflukter til bondeg\u00e5rder, meierier, gartnerier eller andre steder, m\u00f8ter de dedikerte folk som snakker om hva de jobber med. De m\u00f8ter kanskje en bonde eller gartner som driver \u00f8kologisk, en kokk eller naturguide. Det kan v\u00e6re en uvurderlig opplevelse for barna \u00e5 m\u00f8te disse engasjerte personene og se hvor maten og annet kommer fra, og blant annet hva naturen betyr for oss. Disse utfluktene kan bare skje noen f\u00e5 ganger i \u00e5ret, n\u00e5r du har anledning \u00e5 reise bort fra skolen eller barnehagen, da det kan v\u00e6re dyrt \u00e5 arrangere transport og alt annet som trengs til en stor gruppe barn. S\u00e5 hvordan introduserer vi mer generell l\u00e6ring om hagearbeid og natur til barna resten av \u00e5ret? Og hva betyr naturgleden for barna, bortsett fra en st\u00f8rre interesse for naturen? Flere studier viser oss at det \u00e5 tilbringe tid i en… <\/p>\nNaturglede kan l\u00e6res<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Dancover <\/a>har relevante produkter til skolehagen <\/a>og mye annet<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
En ny generasjon av naturelskere og milj\u00f8aktivister <\/strong><\/h2>\n\n\n\n